Monday 12 April 2010

Salam Kayu Belian!

Ketika saya sedang duduk bersama 3 rakan saya yang juga asalnya Sarawak, kami sempat berbual-bual mengenai kayu belian. Terus fikiran saya terbang jauh ke negeri kelahiran saya itu. Kata pepatah Melayu, tempat jatuh lagi dikenang, ini pula tempat bermain. Kalau pun saya tuliskan tentang kerinduan saya kepada tempat lahir saya ini, mesti gambarannya tidak dapat saya berikan kerana rindunya saya akan tempat ini tiada bandingannya, wajah keluarga, kerabat saudara dan teman-teman bermain membuat hati saya bertambah mendesak untuk kembali ke kampung halaman. InsyaAllah 1 Mei 2010 ini, saya akan dibawa terbang Kuching. Terima kasih saudara Lein John kerana membantu saya menempah tiket ya! Kayu belian mungkin terkenal dalam kalangan masyarakat nusantara. Menurut teman saya, harga kayu belian ini boleh mencecah ratusan ringgit sebatang. Terus saya mencongak harga kayu belian di pasaran kini yang berharga antara RM40-100 sekaki mengikut gred. Kayu jenis belian ini lebih popular di kawasan hutan Pulau Borneo. Di Sarawak khususnya, pokok belian sendiri menjadi identity bagi negeri kami. Pokok ini boleh tumbuh setinggi 100 kaki dan mencapai diameter sehingga 36 inci. Kayu belian ini juga dikenali sebagai “kayu besi Borneo”. Kekerasan dan tidak mudah reput kayu ini menjadi pilihan pengguna tempatan mahupun luar. Lalu saya fikirkan betapa pentingnya kekuatan yang boleh diambil daripada falsafah kayu belian itu. Mungkin kita juga perlukan kekuatan untuk memastikan harga diri kita tidak mudah dipermainkan. Alangkah indahnya andai dapat sekuat kayu belian. Terima kasih buat saudara Denis, Stanley dan Jeaniel yang menjadi teman berbicara malam ini serta semua yang sudi membac a artikel ini. Ingat ya, sekuat belian…

3 comments:

  1. yobih.. cepat juak. hahahah. rindok ati maca eh. ada nama aku skali gik ya... hheheheh

    ReplyDelete
  2. yobih.... nang glamor la kta tok... hahah. maklum la miak sarawak nang spesel ba kat kkm... hahah

    ReplyDelete