Saturday 17 April 2010

Alahai Baju Biruku...

Ketika Ali sedang mengemas baju-bajunya, tiba-tiba dia dipanggil oleh rakannya. “Kau beli baju baru tu?”tanya Rahman kepada Ali. “Mestila aku beli, kan cantik baju tu. Kenapa, kau tak belike?” tanya Ali balik kepada Rahman. “Hurm, aku dah terbeli nak buat camner..” jawab Rahman dengan penuh kekecewaan. Inilah kisah dua rakan yang membeli baju ketika jualan pasar malam pada hujung minggu. Kedua-dua mereka telah berpakat untuk membeli baju untuk ke kelas. Tapi hakikatnya Rahman seolah-olah kurang yakin akan tindakannya membeli baju itu. Mengapa Rahman tiba-tiba rasa menyesal membeli baju itu? Adakah baju itu tidak secantik seperti yang dia sangkakan? Atau tidak mendapat layanan kelas pertama ketika membeli baju itu? Semuanya ada kemungkinan kerana pada masa Rahman membeli baju itu, orang ramai berpusu-pusu untuk mendapatkan baju itu. Rahman mungkin rasa tertipu kerana dirinya terpedaya kata manis penjualnya. Atau Rahman tidak berpuas hati dengan harganya. Terus saya mencari Rahman mendapat penjelasan. Rahman tidak mahu menceritakan semuanya kepada saya. Tetapi Rahman berbisik sesuatu kepada saya: “alahai baju biruku, penuh rasa dengki dan sakit hati, kenapa tidak kau halang aku dari membelinya.” Tidak sempat saya membalas bisikan itu, Rahman terus berlalu dan saya terus rasa terpaku. Ayuh Rahman, biarkan baju biru itu dengan rasa dengki dan sakit hati. Bukankah kau mengerti akan sikap manusia yang berbagai dan wajar ada seperti itu? Sudahlah Rahman, jom saya bawakan kau berjalan sekitar kawasan bandarku, kita beli baju yang baru ya, baju biru itu, kau letak saja di almari itu. Rahman menurut layu, mudahan Rahman tersedar selepas ini yang dirinya perlu waspada dengan mereka. Alahai baju biru itu..



Keluar sahaja dari kereta, kami terus singgah di The Spring;








Saya terus membawa Rahman memilih baju-baju barunya di pelbagai kedai di dalam ruang The Spring ini antaranya;












































Sebenarnya banyak lagi tempat kami pergi, tapi gambar kedai lain perlukan bayaran.. Silakan ya semua! Pepatah Melayu ada berbunyi "mangata dulang paku serpih..." sambung seterusnya ya! Alahai...

1 comment:

  1. hahah... rahman dan ali... best eh.. g the spring... mok ikut juak... hewhehehheheh

    ReplyDelete